چهارشنبه , تیر ۵ ۱۳۹۸
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / فرهنگ و هنر / چهره ها / مینا وحید بازیگر سریال بانوی عمارت در خبرگزاری ایلنا (4 عکس) – پرسیس هنوز رتبه بندی نشده است
وحید بازیگر سریال بانوی عمارت در خ 660x330 - مینا وحید بازیگر سریال بانوی عمارت در خبرگزاری ایلنا (4 عکس) - پرسیس

مینا وحید بازیگر سریال بانوی عمارت در خبرگزاری ایلنا (4 عکس) – پرسیس


عکس های مینا وحید (بازیگر نقش جواهر) در سریال پربیننده «بانوی عمارت» به همراه کاگردان این مجموعه (عزیزالله حمید نژاد) در خبرگزاری ایلنا

چقدر فضای سریال بانوی عمارت را نزدیک به زمان امروز می‌بینید؟ آیا در انتخاب این فیلمنامه برای ساخت دغدغه‌مند عمل کردید؟

مطمئنا تفاوت‌هایی بین اجتماع آن زمان (قاجار) و اجتماع الان وجود دارد. ولی در عین حال خیلی باعث تاسف است که از زمان قاجار تا به حال دغدغه‌های اجتماعی ما تغییری نکرده و به این صورت باقی مانده است. در مورد نقش جواهر، باید بگویم که ما هیچ گونه مصداق تاریخی برای این نقش پیدا نکرده‌ایم و از نظر من او خیلی نقش امروزی است. زنی که برای رسیدن به هدفی که در ذهن خود انتخاب کرده است، خیلی ماکیاولیسمی (هدف وسیله را توجیه می‌کند) عمل می‌کند. به این صورت با سنگدلی از روی هر مانعی که در سر راهش قرار دارد، رد می‌شود تا به هدف خود برسد.

من فکر می‌کنم که این موضوع با دغدغه‌های اجتماعی ما سازگار است چراکه متاسفانه در حال حاضر نیز انسان‌ها در جامعه به همین صورت عمل می‌کنند. اکنون می‌توان درباره قدرتمندان به راحتی گفت که آنها شاید حاضر باشند برای رسیدن به هدفی که در ذهنشان است، خیلی از اقشار پایین‌تر و اطرافیان خود را له کنند و از آنها بگذرند.

به هر حال از نظر من اگر بخواهیم مابه‌ازایی برای نقش جواهر معرفی کنیم، همه انسان‌های امروز شبیه اشل کوچکتر جواهر شده‌اند. البته منظورم این است که کسی را واقعا می‌کشند ولی برای رسیدن به اهداف خود به همان روش جواهر عمل می‌کنند. این موضوع مصداقی برای همه ماست که ممکن است در روز برای رسیدن به اهداف خود، حاضر باشیم، دل بسیاری از آدم‌ها را بشکنیم و حق بسیاری را پایمال کنیم. در واقع به دلیل رسیدن به همین اهداف است که دروغ‌‌های بسیاری می‌گوییم و توطئه‌های زیادی را به انجام می‌رسانیم. فکر می‌کنم اکثر انسان‌هایی که امروز ما در جامعه خود داریم، در اشل‌های متفاوت شبیه جواهر هستند ولی چون جواهر این موضوع را خیلی تلخ و سیاه نشان می‌دهد، مردم تا این اندازه در مقابل آن از خود موضع‌گیری نشان می‌دهند. از نظر من ما با مسئله‌ای موضع‌گیری نمی‌کنیم مگر اینکه قسمتی از وجودمان را برایمان به نمایش بگذارند.

گاهی اوقات پیش می‌آید که ما به عنوان بیننده وقتی بازی یک بازیگر را می‌بینیم باور نمی‌کنیم که او در حال نقش بازی کردن باشد و او را به عنوان خود شخصیت باور کنیم آیا شما هنگام بازی حس می‌کردید که خود شخصیت جواهر دیالوگ‌ها می‌گوید؟

به نظرم یکی از خوشبختی‌های بازیگر این است که با کارگردانی کار کند که بتوان به آن اعتماد کرد و هوش آن بالاتر از خودش باشد. برای اولین بار در این کار حس کردم که کارگردان روی خود من اشراف بیشتری از من دارد و این اتفاق افتاد. در این پروژه به قدری به جواهر نزدیک شدم و گذشته جواهر برایم مهم شد که گاها فکر می‌کردم، اگر مینا وحید هم در آن زمان بود و بلاهایی را که برای جواهر پیش آمده بود برای او هم پیش می‌آمد، شاید او هم همین رفتارها را از خود نشان می‌داد. به همین خاطر جواهر را درک کردم و این شخصیت به قدری به من نزدیک شد که شب‌ها به جای جواهر، خواب زندگی او را می‌دیدم. بر این اساس می‌توانم بگویم که خیلی از اوقات حس می‌کردم که مینا وحید دیالوگ نمی‌گوید بلکه خود جواهر دیالوگ می‌گوید. می‌توانم ادعا کنم که پیش از همه نقش‌هایی که تا به حال بازی کردم که اتفاقا تعدادشان هم محدود است، این نقش بیشتر با گوشت و خون من تلفیق شد و آن را دوست داشتم.

بخوانید :  هستی مهدوی در اکران خصوصی فیلم ژن خوک (6 عکس) - پرسیس

آیا سکانس یا دیالوگی از فیلمنامه بود که حس کنید آن قسمت برای شخصیت جواهر نیست ولی مجبور به گفتن آن شوید و به این صورت بازی در آن سکانس برایتان جذاب نباشد؟

شاید در جاهایی احساس می‌کردم که دیالوگی برای جواهر نیست ولی هیچ وقت مجبور به کاری نشدیم. خدا را شکر این شرایط به وجود می‌آمد که قبل از سکانس‌ها، آقای حمیدنژاد جلسه‌ای می‌گذاشتند و نظراتمان را می‌شنیدند. اگر نظرات ما را درست می‌دیدند، قبول می‌کردند و تغییراتی در متن می‌دادند و اگر نه، مطمئنا با دلایلی ما را قانع می‌کردند و ما هم می‌پذیرفتیم. در نهایت جز یک بار در صحنه‌ای که باید فخرالزمان را می‌کشتم، می‌توانم بگویم هیچ گاه مجبور به کاری نشدم. در آن صحنه نیز من می‌ترسیدم که جواهر خیلی سیاه شود ولی آقای حمیدنژاد می‌گفتند که نترس و باید تا همین اندازه سیاه شود. شاید تنها جایی که ترسیدم و مجبور شدم همین صحنه بود. شاید بتوان دلیل این ترس را نیز این طور عنوان کرد که مینا وحید وارد شخصیت جواهر شد و نمی‌خواست که جواهر تا این اندازه سیاه شود.

با توجه به اینکه این سریال در یک دوره تاریخی از قاجار روایت می‌شود نگاه شما به آن دوره از تاریخ چیست؟

چیزی که در فیلمنامه بانوی عمارت برای من جذاب بود، برعکس بودن آن نسبت به خیلی از سریال‌هایی که در دوره قاجار ساخته می‌شود و دغدغه آنها تنها اثر تاریخی است، بود. در واقع بانوی عمارت تمام انرژی خود را گذاشت تا به مسائل اجتماعی مردم بپردازد. مخصوصا که لااقل خیلی خاطر من نیست که ما سریال تاریخی ساخته باشیم که محوریت آن براساس زن‌ها شکل گرفته باشد.

همانطور که اسم این سریال بانوی عمارت است، به نظر من ۵۰ تا ۶۰ درصد آن به روابط بین زنان و نقش زن در خانواده قاجاری می‌پردازد. البته با وجود اینکه می‌گویند زن در دوره قاجار تا این اندازه قدرتمند نبوده است با توجه به کتاب‌هایی که در این مدت خواندم باید بگویم که زن در خانه و عمارت خودش، قدرت لازم را داشته است. جذابیت این سریال برای من این بود که چون زنان آن دوره خیلی توانایی کار کردن در بیرون و پذیرفتن وظایف اجتماعی را نداشتند دغدغه‌هایشان به روابط زن‌ها درون خانواده و فامیل منتهی می‌شد و این موضوع در فیلمنامه ما بسیار خوب به نمایش گذاشته شده است. به عینه در این سریال می‌بینیم که روابط خانم‌ها چه تاثیراتی در روابط مردها روی هم دارد. نقطه قوت این فیلمنامه را روی این موضوع می‌دیدم که از یک زاویه جدید به زندگی قاجار نگاه کرده بود.

شما در مصاحبه‌ای گفته بودید که جواهر شخصیت بدجنسی نیست ولی در عرف ما خیانت به نوعی بدجنسی هم به حساب می‌آید در این باره توضیحی دارید؟

شاید تعاریفمان متفاوت است. بدجنسی این است که شما بدون هیچ دغدغه‌ای و از روی حسادت و شرایطی که در اطراف‌تان حاکم است، بخواهید نقشه‌هایی را بچینید. به شخصه من از جواهر هیچ گونه خیانتی ندیدم. مگر اینکه در راستای هدفش باشد. به عنوان مثال زمان‌هایی را که جواهر با آهو بد رفتار می‌کرد دلیلش این بود که آهو داشت به سیطره جواهر ورود می‌کرد. من فکر می‌کنم اگر همین حالا هم یک خانم یا آقایی رئیس بخشی در یک اداره باشد و فرد جدیدی بخواهد در حیطه مسئولیت آن دخالت کند، مطمئنا با او مخالفت کرده و توبیخش می‌کند.

بخوانید :  عکس های محسن ابراهیم زاده و هوادارانش در تابستان 97 - پرسیس

جواهر در قسمت‌های دیگر که به حریم او کاری نداشتند، با کسی کاری نداشت. به نوعی این شخصیت سعی می‌کرد که تعادل را حفظ کند ولی در جایی که کسی می‌خواست قدم در حیطه‌ای که برای جواهر بود بگذارد مثل هر انسان دیگری می‌خواست آن را حفظ کند. این شخصیت برای رسیدن به هدف خود از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند و به همین دلیل شاید خیلی‌ها را نابود کند اما اگر دقت کنیم می‌بینیم که او خودش را نیز نابود کرده است چراکه ۱۰ سال از عمر خود را به کلفتی در خانه پرداخته است تا به هدفش برسد. این کار از نظر من اصلا کار آسانی نیست چراکه می‌توانیم بعد از ۱۰ سال به این فکر کنیم که آیا این هدف ارزش این را داشت که من این همه از جوانی‌ام را پای آن بگذارم. به هر حال می‌توان گفت، این شخصیت تنها به دیگران ظلم نکرد بلکه به خودش نیز صدمه وارد کرد. این بدجنسی نیست بلکه هدفمند بودن است. شاید بتوان اسم خودخواهی را هم روی آن گذاشت.

چه اتفاقی می‌افتد که یک آدم به خود اجازه می‌دهد که یک آدم دیگر را بکشد؟ چرا جواهر تا این اندازه راحت برای کشتن افسر پیش قدم می‌شود؟

تا این اندازه راحت نبود و حتی برادر من بعد از پخش این سکانس با من تماس گرفت و گفت که ترس در تمام وجودت دیده می‌شد. در پاسخ به اینکه چه اتفاقی می‌افتد که یک انسان تصمیم به کشتن فرد دیگری می‌گیرد باید بگویم که از نظر من در دنیای امروز که تمام کشورها پر از جنگ است و ما هر روز اخبار کشته شدن آدم‌ها را می‌شنویم که شاید این اتفاق فقط برای به قدرت رسیدن یکسری از سیاست‌گذاران و سیاستمداران باشد، فکر می‌کنم تنها دلیلی که برای این موضوع می‌تواند وجود داشته باشد شهوت قدرت است. شهوت قدرت این قدر شیرین است که در تمام اعصار آدم‌هایی مثل ناپلئون، هیتلر، استالین و خیلی افراد دیگر برای اینکه به هدف خود برسند یک شهر را آتش می‌زنند و تمام آدم‌‌های آنجا را آنجا دفن می‌کنند. این کار را می‌کنند، برای اینکه فکر می‌کردند باید این اتفاق بیفتد و بتوانند به هدف بزرگتری دست یابند. مطمئنا برای کار خود توجیهی داشته‌اند. چراکه کسی نمی‌آید آدم‌ها را بکشد تا بگوید به من خوش می‌گذرد.

این سوال را فقط از شخصیت جواهر می‌پرسم نه مینا وحید. چه اتفاقی برای جواهر می‌افتد که خودش برای کشتن فرد دیگری راضی می‌کند و چنین مسئولیتی را می‌پذیرد؟

اول این را بگویم که من جواهر نیستم و مینا وحیدم چراکه مردم می‌آیند و در صفحه شخصی‌ام چیزهایی را نثار جواهر می‌کنند و در پایان آن می‌گویند با احترام برای خانم وحید. در پاسخ به سوال شما باید بگویم که من کاملا شخصیت جواهر را درک می‌کنم و به آن این حق را می‌دهم. اگر بخواهیم جواهر را تحلیل کنیم، این شخصیت دختری بوده است که تا نوجوانی در خانواده مرفهی زندگی می‌کرده و به این صورت زندگی مرفه گونه را حق خود می‌دانسته است. به هر دلیلی خانواده او به فقر می‌رسد و مجبور می‌شوند که از آب آلوده بخورند.

نمونه اشرافی این شخصیت فخرالزمان است که دچار فقر نشده و در حال حاضر توانسته به همسری شازده ارسلان دربیاید. شاید اگر پدر جواهر ورشکسته نمی‌شد جواهر هم داستانی همچون داستان فخری پیدا می‌کرد. ولی جواهر تمام افراد خانواده خود را از دست می‌دهد و زندگی به شدت سختی را سپری می‌کند. از نظر من آهو نمونه‌ای از شخصیت جواهر است که در راه دیگری قرار گرفته است. مطمئنا وقتی جواهر به یک خانه قجری آمده، شخصیت دیگری داشته ولی چیزهایی به او گذشته که شخصیت او را تغییر داده است. همین موضوعات سبب شده تا این بچه در شب‌هایی که می‌خوابیده، تصمیم بگیرد که روزی به جایی برسد که دیگر چنین بلاهایی به سرش نیاید.

بخوانید :  هانیه توسلی در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (6 عکس) - پرسیس

حالا شخصیتی بی‌رحمی را می‌بینیم اما او از ابتدا بی‌رحم نبوده است، بلکه بی‌رحمی در وجود آن شخص، آبستن اتفاقاتی است که در گذشته‌اش اتفاق افتاده است. یک شخصیت کم کم از معصومیت عاری می‌شود و برای رسیدن به هدفش به خود حق می‌دهد که هر کاری را انجام دهد.

اگر جواهر با شازده ارسلان بد است، او را نمونه مردهای قجری می‌داند که به او تعرض کرده‌اند، ولی من هیچگاه ندیدم که جواهر با افسر که خانم خانه است بد رفتار کند. به نظر من جواهر یک چارچوبی برای خود مشخص کرده و خارج از آن چارچوب عمل نمی‌کند.

با این توضیحاتی که شما گفتید، می‌توانیم به قاتل‌هایی که در حال حاضر نیز در جامعه حضور دارند حق بدهیم؟

متاسفانه یا خوشبختانه من این حق را به آنها می‌دهم. چراکه به نظر من هیچ کسی قاتل به دنیا نمی‌آید. جامعه، شرایط جامعه و حتی ژن خانواده یک انسان را تبدیل به این می‌کند که بخواهد از خون همنوع خود بگذرد. به نظر من جواهر برای خود حقی قائل است که دست به چنین کارهایی می‌زند. من این شخصیت را با خیلی از سیاستمداران جهان مقایسه می‌کنم.

همین‌طور که به جواهر نگاه می‌کنم به تمام متهمین قتل نگاه می‌کنم. من هیچوقت از اعدام هیچ قاتلی خوشحال نمی‌شوم و برای آن متاسفم. چون احساس می‌کنم که اگر او هم فرصتی مثل بقیه بچه‌ها داشت و در خانواده‌ای آرام زندگی می‌کرد و تربیت و تحصیلات درست از او دریغ نمی‌شد، شرایط اجتماع به‌گونه‌ دیگری بود و دیگر نه تنها او بلکه هیچ‌کس نمی‌خواهد قاتل شود.

حمیدنژاد: وقتی بیماری وبا فراگیر می‌شود، همه چیز را آلوده کرده و چیزی در اختیار کسی نیست. این وبا حقیقتی است که در زندگی این افراد اتفاق افتاده و باعث شده که آنها از یک دنیای مرفه، به شرایط سختی بروند و آن شرایط چیزهایی را به جواهر تحمیل می‌کند. به همین دلیل او از لحاظ روحی می‌خواهد انتقام بگیرد. این شخصیت یک آسیب بزرگی دیده است و به همین دلیل می‌خواهد به قدرت برسد. یک شیرینی در قدرت می‌بیند که می‌خواهد به آن برسد و به همین دلیل هزینه آن را هم می‌پردازد.

نقطه عطف شخصیت جواهر را کجا می‌دانید؟

این شخصیت یکی از بهترین ضد‌قهرمان‌هایی است که من در سریال‌ها و درام‌هایی که تابه‌حال دیدم و فیلمنامه آنها را خواندم، ظهور کرده است. به نظرم یکی از چیز‌هایی که ضد قهرمان باید داشته باشد، این است که در جایی باید نابود شود. اگر نابود نشود دیگر نمی‌توانیم به آن ضد قهرمان بگوییم. نقطه عطف جواهر این است که در چند جا به آن اشاره شد و دیدیم که این شخصیت برای اینکه به هدف خود برسد، از مرگ هم نمی‌ترسد. یعنی می‌گوید یا می‌میرم و یا آن چیزی که باید می‌شوم. این موضوعات جذابیت این شخصیت برای مخاطب را زیاد می‌کند. یعنی زمانی که جام را بر می‌دارد. زنده ماندش پنجاه پنجاه است، امکان دارد بمیرد. او حاضر است بمیرد ولی به عقب برنگردد و من این هدف‌مندی را دوست داشتم.

بازیگران بازیگران زن ایرانی  مینا وحید بازیگر سریال بانوی عمارت در خبرگزاری ایلنا (4 عکس)

بازیگران بازیگران زن ایرانی  مینا وحید بازیگر سریال بانوی عمارت در خبرگزاری ایلنا (4 عکس)

بازیگران بازیگران زن ایرانی  مینا وحید بازیگر سریال بانوی عمارت در خبرگزاری ایلنا (4 عکس)

بازیگران بازیگران زن ایرانی  مینا وحید بازیگر سریال بانوی عمارت در خبرگزاری ایلنا (4 عکس)

بازیگران بازیگران زن ایرانی  مینا وحید بازیگر سریال بانوی عمارت در خبرگزاری ایلنا (4 عکس)



منبع

لطفا امتیاز خود را ارسال کنید

درباره ی علی

مطلب پیشنهادی

شریفی نیا در سی و هفتمین جشنواره ج 310x165 - ملیکا شریفی نیا در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (۴ عکس) - پرسیس

ملیکا شریفی نیا در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (۴ عکس) – پرسیس

عکس های ملیکا شریفی نیا روز پنجشنبه در هشتمین روز از برگزاری سی و هفتمین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

17 + شش =